Tervetuloa fysioterapeutin vastaanotolle juuri sellaisena kuin olet😊

Ohjeita ensimmäiselle fysioterapia käynnille

Mitä fysioterapeutti tekee ensimmäisellä käynnillä?

Tutkimme vaivasi aiheuttajan ja etsimme siihen sopivat hoitomuodot. Luomme kanssasi tavoitteet fysioterapialle. Esimerkiksi ”Haluan pystyä leikkimään pihalla 2h lasteni kanssa ilman että polvi kipeytyy.” Tarkoitus on, että ensimmäisellä kerralla saat keinot mm. kivun hoitoon ja tärkeimpiin kehitysalueisiin. Ensimmäisen fysioterapia käynnin kesto on aina 60 min.

Mitä tapahtuu seuraavilla käynneillä?
Yleensä varaamme seuraavan fysioterapia käynnin noin 1-2 viikon päähän. Toisella fysioterapia käynnillä arvioidaan, kuinka ensimmäisen kerran hoito ja kotiharjoitteet ovat vaikuttaneet. Tarvittaessa jatkamme fysioterapeuttista tutkimista. Päivitämme hoitokeinot sekä kotiharjoitteet.

Akuutin tilanteen rauhoittumisen jälkeen fysioterapiakäyntien väliä voidaan pidentää. Käyntien välillä asiakas tekee annettuja kotiharjoitteita esimerkiksi lihasvoiman ja liikkuvuuden parantumiseksi. Harjoitteita päivitetään tarvittaessa n. 1kk välein, kunnes saavutetaan asetettu tavoite.

Viimeisellä kerralla annamme sinulle ohjeet miten voit ehkäistä vaivan uusiutumista. Fysioterapia jatkokäyntien pituus voi vaihdella 60min-15min. välillä. Tyypillisesti käynnin pituus on 45-30min.

Pitääkö fysioterapiassa riisua vaatteet?
Fysioterapeutin on tärkeä nähdä kehon asento ja liikkeet kokonaisuudessaan. Vaatteet usein vääristävät tai peittävät ongelmakohtia. Sen vuoksi useimmiten fysioterapeutti haluaa nähdä asiakkaan mahdollisimman vähissä vaatteissa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että fysioterapian vastaanotto toteutetaan kokonaisuudessaan alusvaatteissa.

Otathan mukaasi

• sairausvakuutuskortin

• mahdollisen lääkärin lähetteen

• maksusitoumuksen

• röntgenkuvat

Rennot ja joustavat vaatteet. Varaa mukaasi myös esim. shortsit, erityisesti silloin, jos vaivasi on alaselässä ja/tai alaraajoissa.

• Esitietolomake ja kipupiirros.
  • Tulosta ja täytä esitietolomake sekä kipupiirros.
    Ota lomakkeet mukaasi ensimmäiselle fysioterapia käynnille.

Lomakkeiden täyttäminen etukäteen ei ole pakollista. Ne voidaan tehdä myös vastaanottokäynnin yhteydessä.

ESITIETOLOMAKKEEN TÄYTTÄMINEN

Voit halutetessasi täyttää esitietolomakkeen ja kipupiirroksen valmiiksi. Lomakkeet ovat PDF tiedostoja, jotka voi tulostaa ja täyttää valmiiksi.

Jos lomakkeen tulostaminen ja täyttäminen ei onnistu kotona, niin lomake täytetään fysioterapeutin kanssa ensimmäisellä käynnillä.

ESITIETOLOMAKKEET