Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia

Tuki- ja liikuntaelimistöön (TULE) kuuluvat luuston lisäksi nivelet, nivelsiteet, jänteet ja lihakset, joiden yhteistoimintaa hermojärjestelmä säätelee. TULES oireet voivat alkaa tapaturmaisesti tai kehittyä vähitellen kehon liiallisen/vähäisen, yksipuolisen tai virheellisen kuormituksen seurauksena. Usein myös ikääntymiseen liittyvä rakenteiden rappeutuminen on osasyy TULES oireiden kehittymiselle. Keskeinen oire on yleensä kipu.

Fysioterapiassa tutkitaan oireen syy ja luodaan löydösten pohjalta asiakkaalle hoitosuunnitelman ongelman korjaantumiselle. Ongelman korjaantumiseen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne. Terapiamenetelminä voidaan käyttää mm. terapeuttista harjoittelua ja manuaalista terapiaa.

Fysioterapian perustana on aina asiakkaan tilanteen tutkiminen, jonka tavoitteena on selvittää toimintakyvyn haitan/kivun syy. Tutkimisen perusteella fysioterapeutti suunnittelee asiakkaan kanssa hänen fysioterapiansa ja valitsee tarvittavat menetelmät kuntoutumisen tueksi.
Parhaat hoitotulokset saavutetaan yleensä yksilöllisesti laaditun terapeuttisen harjoittelun avulla, jonka toteuttamista kuntoutuja jatkaa itsenäisesti fysioterapia käyntien välissä sekä fysioterapiajakson päätyttyä kotona tai kuntosalilla. Manuaalisia ja fysikaalisia menetelmiä käytetään lievittämään kipua, lisäämään liikkuvuutta ja valmistelemaan pehmytkudokset terapeuttista harjoittelua varten.

Leikkausten jälkeinen kuntoutus

Tavallisimpia tuki- ja liikuntaelimistön
ongelmia ovat

Selkäkipu

Tyypillisesti selkäkipuja esiintyy alaselän alueella. Selän kipu voi olla akuutti tai pidempikestoinen ajoittain ilmenevä ongelma. Alaselän kipu voi heijastella esimerkiksi alaraajaan. Pitkittynyt selän kipu voi aiheuttaa pysyvän muutoksen normaaliin liikkumiseen. Oireiden pitkittyessä ihminen alkaa pelätä liikettä ja selän normaalia liikettä pyritään välttämään. Silloin keho kompensoi liikkeen muualta ja altistaa terveen kudoksen vaurioitumiselle. Riittävän varhainen puuttuminen nopeuttaa oireen poistumista ja ennaltaehkäisee sen uusiutumista.

Selkäkipujen määrittämisessä on tärkeä selvittää oireen aiheuttaja tutkimisella. Alkututkimuksella selvitetään selkäkipujen syy ja luodaan löydösten pohjalta asiakkaalle hoitosuunnitelma ongelman korjaantumiseksi. Ongelman korjaantumiseen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne.
Terapiamenetelminä voidaan käyttää mm. terapeuttista harjoittelua ja manuaalista terapiaa.

Niskakipu

Niskakipu voi olla paikallista kipua tai oireilla myös päänsärkynä ja selän särkyinä. Kipu voi säteillä myös käsiin ja käsissä ilmetä puutumista. Tyypillisesti niska kipu johtuu niskan ja hartioiden lihasjännityksestä. Niskakivut voivat olla myös vamman aiheuttamia, kuten niskan retkahdusvammat, joita ilmenee esimerkiksi autokolarin aiheuttamina. Harvinaisempia niskakipujen  aiheuttajia vammojen lisäksi ovat mm. hermojuuriahtaumat, nikamien kulumat, tulehdukselliset tilat sekä välilevyn pullistumat kaularangan alueella.

Niskakipujen määrittämisessä on tärkeä selvittää oireen aiheuttaja tutkimisella. Alkututkimuksella selvitetään niskakipujen syy ja luodaan löydösten pohjalta asiakkaalle hoitosuunnitelma ongelman korjaantumiselle. Ongelman korjaantumiseen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne.

Olkapääkipu

Olkapään yleisin sairaus on kiertäjäkalvosinoireyhtymä, jonka seurauksena käden nosto sivulle voi aiheuttaa kivun olkapään ulkoreunaan tai taakse. Olkapään kivun taustalla voi olla myös esimerkiksi lapaluun virheellinen asento/toiminta, vamma/leikkaus, liikerajoitus, lihasheikkous, jäätynyt olkapää tai säteilykipu kaularangasta. Pitkittynyt olkapään kipu voi aiheuttaa pysyvän muutoksen hartiarenkaan (olkanivel, lapaluu, solisluu) toimintaan.

Olkapääkipujen määrittämisessä on tärkeä selvittää oireen aiheuttaja tutkimisella. Alkututkimuksella selvitetään olkapääkipujen syy ja luodaan löydösten pohjalta asiakkaalle hoito- suunnitelma ongelman korjaantu- miselle. Ongelman korjaantumiseen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne.

Kyynärpään ja ranteen kipu

Kyynärpään ja ranteen alueen ongelmista kärsivillä ihmisillä voi esiintyä  rasitukseen liittyviä kiputiloja, puutumista, pistelyä tai voimattomuuden tunnetta. Tyypillisimpiä ongelmia ovat mm. tenniskyynärpää, golf- kyynärpää ja rannekanavan ahtauma.

miselle. Ongelman korjaantumi
seen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne.

Lonkkakipu

Yleisimpiä oireita ovat lonkan ulkosivun kivut, jotka voivat tuntua paikallisesti pakaralihasten päällä tai lisäksi heijastella mm. nivuseen, reiden etuosaan tai ulkosyrjään sekä ajoittain jopa sääreen asti. Lonkka kipu kehittyy yleensä pitkän ajan kuluessa, mutta voi johtua myös esim. tapaturmasta. Usein lonkkakipu tuntuu liikkuessa tai sen jälkeen, mutta myös istuessa voi pakaran alueella olla kipua. Lonkka kipu saattaa johtua ylirasituksesta, lihaskireydestä tai heikkoudesta, lonkkanivelen kulumasta tai heijastella alaselästä.

Fysioterapiassa tutkitaan oireen syy ja luodaan löydösten pohjalta asiakkaalle hoitosuunnitelma ongelman korjaantu- miselle. Ongelman korjaantumiseen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne.

Polvikipu

Polven ongelmat voivat  johtua useista eri syistä ja liittyvät myös ihmisen ikään. Nuorten polviongelmat liittyvät yleisesti kasvuun ja rasitukseen. Työikäisten tyypillisimmät polviongelmat joissa ei ole tapaturmaa, liittyvät myös usein rasitukseen. Työikäisten polven kipuilu voi liittyä myös polven nivelrikkoon. Liikkujan tyypillisiä ongelmia on juoksijan- ja hyppääjänpolvi. Myös lonkan, nilkan tai jalkaterän liike- ja toimintahäiriöt voivat aiheuttaa polvi kipua aiheuttamalla ylimääräistä/virheellistä kuormitusta polviniveleen.

Fysioterapiassa tutkitaan oireen syy ja luodaan löydösten pohjalta asiakkaalle hoitosuunnitelman ongelman korjaantu- miselle. Ongelman korjaantumiseen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne.

Nilkan ja jalkaterän kipu

Useimmiten nilkan tai jalkaterän kiputiloissa havaitaan virheellistä kuormittumista, jonka seurauksena rakenteisiin kohdistuu normaalista poikkeavaa kuormitusta. Kipu voi olla paikallista ja pistävää tai heijastella ympäristöön. Tyypillisesti nilkan ja jalkaterän toimintahäiriöt voivat aiheuttaa ongelmia myös ylempänä liikeketjussa, esimerkiksi polven ja lonkan alueella tai lantioon ja alaselkään. Usein syynä nilkan ja jalkaterän häiriintynee- seen toimintaan ovat lihasepätasapainon ongelmat ja heikkoudet alaraajan tuki- lihaksissa tai nivelten toimintahäiriöt. Tyypillisiä nilkkavammoja ovat nilkan nivelsiteiden vauriot, pohje- ja sääriluun pään murtumat sekä nilkkaa liikuttavien jänteiden vauriot.