Purentaelinten fysioterapia

Purentahäiriöiden (temporomandibular disorder, TMD) oireita ovat mm. leukanivelten, hampaiden ja purentalihasten kivut, kasvojen-, korvien- ja päänsäryt, puruarkuus, tuntemuksia kurkussa ja äänen tuotossa. Kipua ja särkyä voi tuntua myös niska-hartiaseudulla. Purentahäiriöt voivat aiheuttaa mm. hampaiden narskuttelua tai tiukkaa yhteen puremista (bruksismi), leukanivelten ääniä tai suun rajoittunutta avautumista tai alaleuan liikehäiriöitä.

Purentaelimistö koostuu leukaluista nivelineen, hampaistosta, puremalihaksista sekä huulista, kielestä ja poskista. Lisäksi hyvin läheisesti purentaelinten toimintaan liittyy kaularangan ja hartian asento ja toiminta. Purentaelimen toimintahäiriölle altistavia tekijöitä ovat mm. purentavirheet, hampaiden narskuttelu (bruksismi), stressi, reumasairaudet, pään ja niskan vammat ja iskut sekä ryhtivirheet.

Fysioterapiassa pyritään kartoittamaan, ei pelkästään oiretta, vaan ennen kaikkea sen syytä.
Onko esimerkiksi yöpurenta syy vai oire jostain muusta?
Oire stressistä?
Oire kehon pahoinvoinnista tai huonosta hapetuksesta?
Yleensä taustalta löytyy myös toimintahäiriöitä niska-hartiaseudun alueelta. Löydösten perusteella suunnitellaan fysioterapian eteneminen. Fysioterapia voi sisältää manuaalisia käsittelyjä kivunlievitykseen, lihasrentoutukseen ja nivelten mobilisoimiseen mutta vielä tärkeämpää on löytää oikeat ”lääkeliikkeet” joilla voidaan korjata ongelman syytä. Harjoitteet sisältävät sekä purentaelinten- että koko rangan asennonhallintaa, liikkuvuutta ja voimaa lisääviä liikkeitä, rentoutus- ja kotiharjoitusohjausta sekä harjoittelun etenemisen seuraamista.