Ihminen on luotu kulkemaan jaloillaan. Otamme vuorokaudessa tuhansia askelia. Alaraajojen erilaiset kiputilat ja ongelmat ovat ihmisillä hyvin yleisiä. Alaraajoissa esiintyvät virheasennot ja toimintahäiriöt ovat yleensä ongelmien taustalla. Tyypillisiä ongelmia ovat mm. vaivaisenluut, kantakalvon kiputilat, akilesjännevaivat, polven ja lonkan alueen kiputilat.
Alaraajafysioterapiassa pyritään etsimään syitä ongelmien ja vaivojen syntyyn, sekä keinoja niiden hoitamiseen ja ennaltaehkäisyyn. Alaraajojen ongelmakohtiin puuttumalla voidaan vaikuttaa koko kehon toimintaan.

Yksilölliset tukipohjalliset ovat osa alaraajafysioterapiaa. Käytössämme on toiminnalliset pohjalliset, jotka ohjaavat jalan toimintaa. Pohjallisarvio tehdään aina alaraajatutkimuksen yhteydessä.

Tukipohjallisena käytämme AskelAid-pohjallisia. AskelAid -tukipohjalliset on fysioterapeuttien kehittämä apuväline, jonka avulla voidaan tehokkaasti ja miellyttävästi korjata jalan virheasentoja ja toimintamalleja. Tarkan yksilöllisen muotoilun ansiosta pohjalliset ohjaavat tehokkaasti koko alaraajaa kohti neutraalia asentoa ja toimintaa. Pohjalliset ovat yksilölliset ja niihin tulevat kiilaukset, pituuskorotukset ja muut asetukset selviävät alkututkimuksen perusteella.

Valmistetut pohjalliset ovat ns. aktiivisia, jolloin jalkaterän lihakset eivät passivoidu vaan pohjalliset antavat niiden käyttöön paremmat edellytykset. Pohjallisella pyritään optimoimaan ja tukemaan jalan omaa toimintaa, vähentämään rasitusta sekä kipu- ja väsymistiloja sekä tasapainottamaan alaraajaa ja sen myötä koko vartaloa. Pohjallisen pintamateriaali valitaan asiakkaan käytön ja tarpeen mukaan. Monessa ongelmassa paras hoitovaste saadaan yhdistämällä yksilölliset tukipohjalliset ja tehokkaat aktivoivat harjoitteet.

Pohjalliset tehdään yhteistyössä Askelklinikan kanssa.