Äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista ennaltaehkäisevää tai kuntouttavaa fysioterapiaa.
Äitiysfysioterapian tavoitteena on edistää raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten terveyttä ja hyvinvointia.
Äitiysfysioterapiassa ohjaus, neuvonta ja kuntoutus pohjautuu tutkittuun tietoon ja vankkaan kliiniseen kokemukseen.
Äitiysfysioterapia on hyödyksi jokaiselle äidille, joka haluaa palautua raskaudesta ja synnytyksestä parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Erilaiset kiputilat, keskivartalon hallinnan/hahmottamisen vaikeus ja lantionpohjan toimintahäiriöt (mm. virtsankarkailu) ovat ehdottoman tärkeitä syitä hakeutua äitiysfysioterapiaan.
Sektioarvilla on myös iso merkitys vatsanseinämän toiminnan palautumisessa ja niiden hoitaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Parhaan hyödyn saa, mitä nopeammin kuntoutuminen aloitetaan, mutta kuntoutusprosessin voi aloittaa vielä vuosienkin jälkeen synnytyksestä.

Äitiysfysioterapiassa voidaan keskittyä mm. seuraaviin osa-alueisiin:
·         Tuki- ja liikuntaelinvaivojen, kuten selän ja lantionseudun kiputilojen, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen (esim. manuaalista terapiaa ja TNS- kipuhoitolaitetta hyödyntäen)
·         Liikunnan ja harjoittelun ohjaukseen raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
·         Suorien vatsalihasten erkauman kuntoutukseen
·         Lantionpohjan toimintahäiriöihin ja niiden kuntoutukseen
·         Sektioarpien hoitoon
·         Äidin ergonomiaan raskausaikana ja sen jälkeen
Käytössämme ei ole elektromyografia- eli EMG-laitetta.

Mirka Katajisto toteuttaa äitiysfysioterapiaa Fysiopiste Axonissa.

Kysy myös suosittua pienryhmätoimintaa!

Vuokraamme Elle TENS-laitetta.
Elle TENS on moderni ja tehokas lääkkeetön kivunlievityskeino raskaana oleville ja synnyttäville naisille. Elle TENS -laitteen käytön voi aloittaa 37. raskausviikolla käyttöohjeita noudattaen. Laitetta voi käyttää myös muiden kiputilojen, kuten niska- ja selkäkipujen, kuukautiskipujen ja leikkausten jälkeisten kipujen lievittämiseen.
TENS (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation, Transkutaaninen hermostimulaatio) tarkoittaa heikkojen sähköimpulssien lähettämistä ihon läpi hermokudokseen elektrodityynyjen avulla. TENS-impulssit auttavat kehoa vapauttamaan sen omia kipuja lievittäviä kemikaaleja, kuten endorfiineja.
Kysy lisää fysioterapeuteiltamme!